Burgerschapsonderwijs: Workshops die passen in het verplichte burgerschapsplan van scholen
Met de invoering van het verplichte burgerschapsplan in het onderwijs wordt er steeds meer aandacht besteed aan het ontwikkelen van actief burgerschap en sociale verantwoordelijkheid bij leerlingen. Workshops kunnen hierin een krachtige rol spelen door thema’s zoals democratie, diversiteit, en duurzaamheid op een interactieve manier te behandelen. In dit blog bespreken we hoe workshops kunnen […]
Zilveren weken activiteiten: Groepsvorming na de kerstvakantie
De kerstvakantie is een moment van rust en reflectie voor zowel leerlingen als leerkrachten. Maar als de scholen weer beginnen, is het vaak een uitdaging om de groepsdynamiek weer op de rails te krijgen. De Zilveren Weken, de weken direct na de kerstvakantie, bieden een waardevol moment om opnieuw aandacht te besteden aan groepsvorming en […]
Sociale vaardigheden in de klas: De rol van workshops en groepsactiviteiten
In een klaslokaal zijn sociale vaardigheden essentieel. Leerlingen die goed met elkaar en hun omgeving kunnen omgaan, voelen zich meer op hun gemak, dragen bij aan een fijne groepssfeer, en ontwikkelen zich persoonlijk beter. Sociale vaardigheden, zoals samenwerken, communiceren, luisteren en empathie, kunnen een grote impact hebben op de sfeer en de leerresultaten in de […]
Hoe workshops de digitale vaardigheden van leerlingen en leerkrachten kunnen versterken
In een wereld waarin technologie een steeds grotere rol speelt, zijn digitale vaardigheden belangrijk voor zowel leerlingen als leerkrachten. Het integreren van technologie in de klas kan leerlingen niet alleen voorbereiden op een digitaal georiënteerde toekomst, maar helpt leerkrachten ook om het onderwijs effectiever en veelzijdiger te maken. Workshops kunnen hierbij een goede manier zijn […]
Van theorie naar praktijk: praktijkgerichte workshops
Een belangrijk doel in het onderwijs is om theorie tot leven te brengen, zodat leerlingen niet alleen begrijpen wat ze leren, maar ook waarom het relevant is en hoe ze het in de praktijk kunnen toepassen. Praktijkgerichte workshops bieden een waardevolle aanvulling op theoretische lessen en helpen leerlingen de leerstof écht te begrijpen en te […]
21-eeuwse vaardigheden bevorderen met workshops
In een wereld die snel verandert, zijn de zogenaamde “21-eeuwse vaardigheden” – zoals communicatie, samenwerking en kritisch denken – belangrijker dan ooit. Scholen richten zich steeds meer op deze vaardigheden om leerlingen voor te bereiden op een toekomst die vraagt om flexibiliteit, innovatie en goed ontwikkelde sociale vaardigheden. Workshopgevers kunnen hier een belangrijke rol in […]
Mindfulness in de Klas: Hoe en waarom?
In de drukke en soms stressvolle omgeving van een school kan het een uitdaging zijn om rust en focus te creëren in de klas. Veel leerkrachten zoeken daarom naar manieren om de mentale gezondheid en het welzijn van hun leerlingen te verbeteren. Een effectieve methode die steeds vaker wordt ingezet, is mindfulness. Maar wat is […]
Actief Leren: Creatieve werkvormen om leerlingen te betrekken
In een tijd waarin leerlingen worden overspoeld met afleidingen van smartphones en sociale media, kan het een uitdaging zijn om hun aandacht vast te houden. Actief leren biedt een oplossing door hen actief te laten deelnemen aan het leerproces. In dit blog bespreken we creatieve werkvormen die leerkrachten en workshopgevers kunnen inzetten om leerlingen te […]
Taalvaardigheid verbeteren: Beter worden in taal door creatieve schrijf- en spreekworkshops
Taal vormt de basis voor communicatie en leren. Sterke taalvaardigheden helpen leerlingen om zich beter uit te drukken, kennis op te nemen en kritisch na te denken. Naast het reguliere taalcurriculum zijn er tal van creatieve manieren om taalontwikkeling te stimuleren. Schrijf- en spreek workshops bieden een unieke kans om taal op een interactieve, expressieve […]
Workshop effectiviteit: Evalueren op school om de effectiviteit te vergroten
In het onderwijs speelt evaluatie een cruciale rol in het verbeteren van leerprocessen. Dit geldt niet alleen voor reguliere lessen, maar ook voor workshops. Door workshops regelmatig te evalueren, kunnen leerkrachten en workshopgevers waardevolle inzichten opdoen over wat goed werkt, wat beter kan, en hoe de leerervaring voor leerlingen geoptimaliseerd kan worden. Evaluatie helpt niet […]