Succesvolle samenwerking: Hoe leerkrachten en workshopgevers elkaar kunnen versterken

In het onderwijs is samenwerking essentieel om de leerervaring van leerlingen te verrijken. Een effectieve manier om deze samenwerking succesvol te maken, is bijvoorbeeld door het organiseren van themadagen. Tijdens deze dagen kunnen leerkrachten en workshopgevers de krachten bundelen om diepgaande en interactieve leerervaringen te creëren. In plaats van losse vakken die op zichzelf staan, kunnen themadagen leerlingen helpen om verbanden te leggen tussen verschillende onderwerpen. Dit zorgt voor een ervaringsgerichte benadering van leren, waar kennis niet alleen wordt onthouden, maar ook begrepen en toegepast. Wat is ervaringsgericht leren? En hoe kan dit worden toegepast door middel van themadagen? Deze vragen worden beantwoord in dit blog.

Het Belang van Ervaringsgericht Leren

Ervaringsgericht leren is een krachtige onderwijsmethode die leerlingen actief betrekt bij hun eigen leerproces. In plaats van alleen theoretische kennis op te nemen, krijgen leerlingen de kans om wat ze hebben geleerd toe te passen in realistische situaties. Dit type leren bevordert een dieper begrip van de leerstof en helpt leerlingen om belangrijke vaardigheden zoals kritisch denken, probleemoplossend vermogen en samenwerking te ontwikkelen.

Themadagen zijn bij uitstek geschikt om ervaringsgericht leren te bevorderen. Tijdens deze dagen kunnen leerkrachten en workshopgevers leeractiviteiten ontwerpen die de leerlingen helpen om de lesstof op een actieve en betekenisvolle manier te verkennen. Deze aanpak zorgt ervoor dat de kennis beter blijft hangen en dat leerlingen voorbereid zijn om deze kennis toe te passen in nieuwe situaties. Dit maakt het leren niet alleen effectiever, maar ook relevanter en interessanter voor de leerlingen.

Ideeën voor Themadagen

1.   Technologie en Wetenschap Dag:

Combineer workshops zoals “Het Solderupp Concept”, “Midget Code Golf”  en “VR Escape room maken” met lessen over wetenschappelijke principes en technologische ontwikkelingen. Leerlingen kunnen de theoretische kennis die ze hebben opgedaan, direct toepassen door bijvoorbeeld hun eigen podcast te maken waarin ze wetenschappelijke concepten uitleggen of door hun eigen gebouw te ontwerpen met behulp van technologie. Leerkrachten kunnen ook kiezen voor het huren van apparatuur en daarmee de nieuwste en meest boeiende educatieve technologie in de klas halen.

2.   Kunst en Creativiteit Dag:

Werk samen met workshopgevers om een dag te organiseren waarin creativiteit centraal staat. Workshops zoals “Striptekenen“, “Ritme en Poëzie (RAP)” of “Superhelden of Stunten” kunnen leerlingen helpen om hun creatieve vaardigheden te ontwikkelen en hun verbeeldingskracht te stimuleren. Leerkrachten kunnen dit voorbereiden met lessen over kunstgeschiedenis of literatuur, waardoor leerlingen het geleerde kunnen toepassen in hun eigen creaties.

3.   Sport en Welzijn Dag:

Focus op fysieke en mentale gezondheid door workshops zoals “Yoga Clinic” of “Zelfverdediging” aan te bieden. Deze activiteiten kunnen gekoppeld worden aan lessen over het belang van een gezonde levensstijl, zelfvertrouwen en discipline. Dit helpt leerlingen om niet alleen fysiek, maar ook mentaal sterker te worden. Dit aanbod sluit ook aan bij de visie van De Gezonde School, waarbij scholen zich kunnen aansluiten om de gezondheid van leerlingen blijvend te verbeteren.

“Best Practices” voor Effectieve Samenwerking

Gezamenlijke Planning

Begin met een gezamenlijk overleg tussen leerkrachten en workshopgevers om de doelen van de themadag duidelijk vast te stellen. Door samen te bepalen welke leerdoelen centraal staan, ontstaat er een samenhangend programma dat aansluit bij zowel het curriculum als de interesses van de leerlingen.

Gebruik van Ervaringen

Maak gebruik van de expertise van workshopgevers om praktijkgerichte ervaringen te bieden. Bijvoorbeeld, een workshopgever die gespecialiseerd is in technologie kan leerlingen begeleiden bij het bouwen van robots, terwijl een leerkracht dit aanvult met lessen over de theoretische aspecten van robotica.

Reflectie en Evaluatie

Sluit de themadag af met een reflectiemoment waarin leerlingen de kans krijgen om te bespreken wat ze hebben geleerd en hoe ze deze kennis in de toekomst kunnen toepassen. Dit helpt niet alleen bij het consolideren (opslaan) van hun kennis, maar geeft ook waardevolle feedback aan zowel leerkrachten als workshopgevers. Lees hier meer over het belang van het laten evalueren door kinderen.

Conclusie

Door samen te werken, kunnen leerkrachten en workshopgevers een leeromgeving creëren waarin leerlingen niet alleen kennis opdoen, maar deze ook direct toepassen in betekenisvolle contexten. Themadagen bieden een unieke kans om ervaringsgericht leren te integreren in het curriculum, waardoor leerlingen niet alleen beter leren, maar ook beter voorbereid zijn op de uitdagingen van de echte wereld. Door strategisch te plannen en samen te werken kunnen leerkrachten en workshopgevers de leerervaring van leerlingen naar een hoger niveau tillen.

Bekijk ons volledige workshopaanbod om inspiratie op te doen!