In een wereld die snel verandert, zijn de zogenaamde “21-eeuwse vaardigheden” – zoals communicatie, samenwerking en kritisch denken – belangrijker dan ooit. Scholen richten zich steeds meer op deze vaardigheden om leerlingen voor te bereiden op een toekomst die vraagt om flexibiliteit, innovatie en goed ontwikkelde sociale vaardigheden. Workshopgevers kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Door samen te werken met leerkrachten, kunnen ze waardevolle praktijkervaring bieden en leerlingen helpen om deze essentiële vaardigheden van de 21ste eeuw te ontwikkelen.
In dit blog bekijken we hoe leerkrachten en workshopgevers een krachtig team vormen in het aanleren van deze 21-eeuwse vaardigheden en voorbeelden van werkvormen en workshops die vaardigheden zoals communicatie, samenwerking en kritisch denken versterken.
Wat Zijn 21-eeuwse Vaardigheden?
De vaardigheden van de 21ste eeuw verwijzen naar een set van competenties die leerlingen helpen om succesvol te zijn in de moderne maatschappij. Deze vaardigheden worden vaak verdeeld in drie hoofdgroepen:
- Samenwerkingsvaardigheden – waaronder communicatie, teamwerk en sociaal-cultureel bewustzijn.
- Kritisch en creatief denken – vaardigheden om problemen op te lossen, nieuwe ideeën te genereren en beslissingen te nemen op basis van analyse en evaluatie.
- Digitale en technologische vaardigheden – zoals digitale geletterdheid, online veiligheid en het effectief gebruik van technologie.
Op deze website van het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) worden alle 21-eeuwse vaardigheden beschreven en vind je zelfs voor iedere vaardigheid een speciaal ontwikkelde leerlijn. Zie ook afgebeeld hieronder.
Afbeelding: 21e-eeuwse vaardigheden. Bron: SLO en Kennisnet.
Samenwerking Tussen Leerkrachten en Workshopgevers
Terwijl leerkrachten een sterke basis leggen voor deze vaardigheden, kunnen workshopgevers deze aanvullen met unieke en praktische activiteiten die de vaardigheden verder ontwikkelen en testen in een context buiten het reguliere lesmateriaal. Enkele belangrijke voordelen van deze samenwerking zijn:
- Verrijking van het leerprogramma: Workshopgevers brengen een frisse blik en nieuwe expertise in het klaslokaal, wat leerlingen helpt om verschillende manieren van leren en denken te ervaren.
- Praktische toepassing: Leerkrachten leggen de theoretische basis, terwijl workshopgevers deze kennis koppelen aan “real-world” ervaringen en uitdagingen.
- Focus op specifieke vaardigheden: Door samen te werken kunnen leerkrachten en workshopgevers zich richten op het ontwikkelen van specifieke vaardigheden zoals communicatie, kritisch denken en probleemoplossend vermogen.
Bijvoorbeeld, een workshop zoals Podcast/Radio maken kan leerlingen helpen hun communicatievaardigheden te verbeteren. Door samen een podcast te plannen en uit te voeren, leren ze effectief te communiceren, samen te werken en kritisch na te denken over hun presentatie.
Werkvormen om 21-eeuwse Vaardigheden te Ontwikkelen
Er zijn verschillende werkvormen die leerlingen helpen vaardigheden van de 21ste eeuw te ontwikkelen. Hier zijn enkele voorbeelden van hoe leerkrachten en workshopgevers deze werkvormen kunnen inzetten:
1. Project-based learning (PBL)
In project-based learning werken leerlingen gedurende een langere periode aan een complex project. Dit kan een presentatie, prototype of zelfs een evenement zijn. Workshopgevers kunnen hierin ondersteuning bieden door hun kennis en vaardigheden in te zetten, waardoor de leerlingen leren samenwerken en kritisch nadenken over hun werkproces. Copy the Building is een voorbeeld van een workshop waarbij project-based learning centraal staat.
2. Expertlessen
Een expertles is een sessie waarbij een workshopgever of professional uit een specifiek vakgebied in de klas komt om zijn of haar expertise te delen. Dit biedt leerlingen de kans om meer te leren over een bepaald vakgebied en vragen te stellen aan een expert. Expertlessen versterken zowel de kritische denkvaardigheden als communicatieve vaardigheden van leerlingen.
3. Rollenspellen en Simulaties
Rollenspellen en simulaties helpen leerlingen om zich in te leven in andere perspectieven en situaties, wat hun empathisch vermogen en communicatieve vaardigheden vergroot. Dit soort activiteiten vraagt om samenwerking en snelle denkprocessen, waardoor leerlingen leren om flexibel te zijn en open te staan voor nieuwe ideeën. Een workshop zoals Superhelden of Stunten helpt leerlingen om te werken aan deze vaardigheden in een creatieve en speelse context.
4. Reflectie en Evaluatie
Een van de belangrijkste manieren om te groeien in 21st century skills is door middel van reflectie en evaluatie. Workshopgevers en leerkrachten kunnen samen reflectiesessies organiseren na een project of workshop, waarbij leerlingen nadenken over hun prestaties, sterke punten en mogelijke verbeterpunten. Dit helpt hen om kritisch te kijken naar hun eigen leerproces en vaardigheden en hoe deze toegepast kunnen worden in andere contexten.
Conclusie
Het ontwikkelen van 21-eeuwse vaardigheden is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van scholen en de bredere onderwijsgemeenschap. Leerkrachten en workshopgevers die samenwerken om een samenhangend leertraject te creëren, kunnen een omgeving bieden waarin leerlingen actief en praktisch kunnen oefenen met deze belangrijke vaardigheden. Door gebruik te maken van project-based learning, expertlessen, rollenspellen en reflectiesessies, kunnen leerlingen op een rijke en betekenisvolle manier kennismaken met de uitdagingen en mogelijkheden van de moderne wereld.
Wil je als workshopgever een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van vaardigheden voor de toekomst? Sluit je dan aan bij ons platform en draag bij aan een leeromgeving die de vaardigheden van de 21ste eeuw centraal stelt!