Creativiteit in de klas: Hoe workshops creatief denken stimuleren

In de 21e eeuw zijn de vaardigheden die leerlingen nodig hebben om succesvol te zijn in de samenleving en op de arbeidsmarkt drastisch veranderd. Naast traditionele kennis en vaardigheden is er een groeiende nadruk op het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden, zoals kritisch denken, probleemoplossend vermogen, samenwerken en creatief denken. Workshops bieden een unieke kans om deze vaardigheden op een natuurlijke en inspirerende manier te ontwikkelen.

In dit blog verkennen we hoe leerkrachten en workshopgevers samen creatieve workshops kunnen inzetten om het creatief denken van leerlingen te stimuleren. We bespreken enkele concrete voorbeelden van workshops en laten zien hoe deze activiteiten bijdragen aan een toekomstgericht curriculum.

Waarom creatief denken stimuleren?

Creatief denken is het vermogen om nieuwe en originele ideeën te ontwikkelen, oplossingen te vinden voor problemen op onverwachte manieren, en bestaande concepten op een innovatieve wijze te benaderen. Het gaat verder dan logisch redeneren of feitenkennis; creatief denken stimuleert de verbeeldingskracht, het durven experimenteren, en het bedenken van alternatieven voor bekende patronen.

In het onderwijs helpt creatief denken leerlingen om flexibel te zijn, uitdagingen op een nieuwe manier te bekijken, en innovatieve oplossingen te bedenken voor complexe problemen. Het is een essentiële vaardigheid voor de 21e eeuw, omdat het leerlingen voorbereidt op een wereld waarin aanpassingsvermogen en originaliteit steeds belangrijker worden. Leerlingen die creatief kunnen denken, ontwikkelen vaardigheden zoals:

  • Probleemoplossend vermogen: Het vermogen om verschillende benaderingen te verkennen en nieuwe oplossingen te bedenken voor complexe vraagstukken.
  • Innovatiekracht: Het vermogen om nieuwe ideeën te genereren en oude concepten te herzien met een frisse blik.
  • Flexibiliteit: De bereidheid om van gedachten te veranderen of een andere aanpak te proberen wanneer dat nodig is.

Het SLO (stitchting leerplan ontwikkeling) heeft een leerlijn creatief denken opgesteld, welke te downloaden is op deze website. Door creatieve workshops aan te bieden, krijgen leerlingen de kans om deze vaardigheden te ontwikkelen op een manier die plezierig en inspirerend is.

Workshops die Creatief Denken Stimuleren

1. Workshop: Striptekenen

Striptekenen is een krachtige manier om leerlingen te helpen hun verbeeldingskracht en creatieve vaardigheden te ontwikkelen. In deze workshop leren leerlingen hoe ze een verhaal visueel kunnen vertellen door middel van illustraties en tekst. Ze worden uitgedaagd om personages te bedenken, een verhaallijn te creëren en creatieve oplossingen te vinden voor de manier waarop ze emoties en acties in hun tekeningen kunnen weergeven.

  • Creatieve Impact: Door hun eigen verhaal te maken en illustreren, leren leerlingen om concepten en ideeën om te zetten in beeld en taal, wat zowel hun visuele als verbale communicatie versterkt.
  • Probleemoplossend vermogen: Leerlingen moeten nadenken over hoe ze complexe ideeën simpel en duidelijk kunnen overbrengen in een beperkt aantal panelen, wat hen helpt bij het structureren van informatie.

2. Workshop: Copy the Building

In deze workshop draait het om creatief denken binnen de wereld van architectuur. Leerlingen krijgen de opdracht om een beroemd gebouw of een structuur na te bouwen, maar met hun eigen twist. Ze moeten out-of-the-box denken om nieuwe ontwerpen te bedenken die gebaseerd zijn op het originele gebouw, maar die op innovatieve wijze iets nieuws toevoegen.

  • Creatieve Impact: Het herinterpreteren van bestaande architectuur dwingt leerlingen om kritisch en creatief na te denken over vormen, structuren en functies.
  • Probleemoplossend vermogen: Deze workshop helpt leerlingen om abstract te denken en problemen vanuit verschillende invalshoeken te benaderen, zoals het omgaan met beperkingen van materialen en het herstructureren van ruimtes.

3. Workshop: Podcast/Radio Maken

Het maken van een podcast of een radioshow biedt leerlingen een creatieve manier om hun stem te laten horen en ideeën te delen. Deze workshop stimuleert niet alleen creatief denken, maar ook communicatieve vaardigheden, aangezien leerlingen moeten nadenken over hoe ze een boeiend verhaal kunnen vertellen dat het publiek aanspreekt.

  • Creatieve Impact: Leerlingen worden aangemoedigd om innovatieve manieren te vinden om informatie over te brengen, door middel van geluid, muziek, interviews en verteltechnieken.
  • Probleemoplossend vermogen: Het produceren van een podcast of radioshow vereist dat leerlingen verschillende vaardigheden combineren, zoals schrijven, spreken en technologie gebruiken om een samenhangend eindproduct te creëren.

4. Workshop: Superhelden of Stunten

In deze workshop krijgen leerlingen de kans om hun eigen superhelden te creëren en verhalen te bedenken waarin deze helden uitdagingen overwinnen. Dit stimuleert niet alleen hun fantasie, maar helpt hen ook om na te denken over thema’s zoals rechtvaardigheid, moed en samenwerking.

  • Creatieve Impact: Het creëren van superhelden stimuleert de verbeeldingskracht en laat leerlingen nadenken over hoe gewone mensen buitengewone dingen kunnen doen.
  • Probleemoplossend vermogen: Door verhalen te bedenken waarin superhelden obstakels overwinnen, leren leerlingen hoe ze creatieve oplossingen kunnen vinden voor moeilijke situaties.

Tips voor het inzetten van creatieve workshops

1. Workshops als Vervanging van Traditionele Lessen

Workshops hoeven niet bovenop het reguliere lesprogramma te komen. Door ze slim in te zetten, kunnen workshops een vervanging zijn voor traditionele lessen, terwijl ze dezelfde of zelfs betere resultaten behalen op het gebied van de ontwikkeling van vaardigheden. Lees meer hierover in dit eerdere blog: Hoe zet je als leerkracht workshops in je curriculum?.

2. Workshops Koppelen aan Leerdoelen

Samenwerking tussen leerkrachten en workshopgevers is essentieel om ervoor te zorgen dat workshops bijdragen aan de gestelde leerdoelen. Bijvoorbeeld, een workshop striptekenen kan gekoppeld worden aan taalvaardigheid door leerlingen hun eigen verhalen te laten schrijven en illustreren. Lees meer hierover in dit eerdere blog: Zo laat je jouw workshop aansluiten op de leerdoelen van de school!

3. Reflectie op het Creatieve Proces

Creativiteit stopt niet bij de activiteit zelf. Door leerlingen te laten reflecteren op wat ze hebben geleerd en hoe ze hun creativiteit hebben ingezet, worden ze zich meer bewust van hun eigen leerproces.

Conclusie

Het integreren van creatieve workshops in de klas is een uitstekende manier om 21e-eeuwse vaardigheden te stimuleren, zoals creatief denken. Workshops zoals Striptekenen, Copy the Building, Podcast/Radio Maken en Superhelden of Stunten dagen leerlingen uit om buiten de gebaande paden te denken en hun talenten te ontwikkelen in een stimulerende en leuke leeromgeving. Door samen te werken met workshopgevers kunnen leerkrachten ervoor zorgen dat deze activiteiten niet alleen leuk zijn, maar ook effectief bijdragen aan de ontwikkeling van de vaardigheden die leerlingen nodig hebben om succesvol te zijn in de wereld van morgen.